جراحی زیبایی لیپوساکشن

جراحی زیبایی لیپوساکشن


جراحی زیبایی لیپوساکشن

جراحی زیبایی لیپوساکشن

جراحی زیبایی لیپوساکشن به عمل جراحی گفته میشود که طی آن با استفاده از تکنیک مکش (ساکشن) چربی از بخشهای خاصی از بدن مانند شکم، باسن، بازو یا گردن برداشته میشود. به لیپوساکشن لیپوپلاستی و کانتورینگ بدن نیز گفته میشود. یکی از جراحی های لیپوساکشن که با هدف زیبایی و کاهش چربی انجام می شود، جراحی زیبایی شکم می باشد.

برخی ازجراحی لیپوساکشن ممکن است تنها به بی حسی موضعی محدود به ناحیه خاصی از بدن نیاز داشته باشند و در برخی دیگر ممکن است بی هوشی عمومی نیاز باشد که به معنی عدم هوشیاری در حین عمل است. ممکن است ماده آرام بخش از طریق تزریق درون رگی به شما داده شود تا کمک کند آرامش داشته باشید.

چگونه برای جراحی زیبایی لیپوساکشن آماده شویم؟

پیش از جراحی زیبایی لیپوساکشن باید با جراح درباره نتایج جراحی صحبت کنید. سابقه پزشکی، داروها و مکملهایی را که مصرف میکنید یا اخیرا مصرف کرده اید و هر گونه وضعیت پزشکی که دارید به اطلاع پزشک برسانید.

در صورتی که در جراحی  لیپوساکشن شما تنها بخش کوچکی از چربی برداشته میشود، ممکن است جراحی در مطب یا کلینیک مجهز صورت بگیرد اما در صورتی که ناحیه بزرگی از بدن تحت جراحی باشد یا میخواهید چند عمل را همزمان انجام دهید باید در بیمارستان عمل شوید و یک شب بستری بمانید. در هر صورت از فردی بخواهید که شما را پس از عمل به منزل برساند.

عمل جراحی لیپوساکشن

برخی از عملهای لیپوساکشن ممکن است تنها به بی حسی موضعی محدود به ناحیه خاصی از بدن نیاز داشته باشند و در برخی دیگر ممکن است بی هوشی عمومی نیاز باشد که به معنی عدم هوشیاری در حین عمل است. ممکن است ماده آرام بخش از طریق تزریق درون رگی به شما داده شود تا کمک کند آرامش داشته باشید.

تیم جراحی بر ضربان قلب، فشار خون و اکسیژن خون در طول عمل نظارت میکند. در صورتی که احساس درد دارید، به جراح بگویید. این عمل ممکن است چند ساعت طول بکشد. مدت زمان عمل بستگی به مقدار چربی که خارج میشود دارد. جراح پس از جراحی زیبایی لیپوساکشن، محل برش را باز میگذارد تا تخلیه مایعات تسریع شود. در صورتی که بی هوشی عمومی داشته اید، مدتی در اتاق ریکاوری می مانید. معمولا حداقل چند ساعت را باید در بیمارستان بمانید تا پرسنل پزشکی بتوانند بر ریکاوری شما نظارت کنند. در صورتی که در بیمارستان هستید شب را ممکن است آنجا بمانید تا از این که دچار شوک ناشی از کاهش مایعات یا بی آبی بدن نشده اید، اطمینان حاصل شود.

پس از عمل جراحی لیپوساکشن

انتظار مقداری درد، تورم و کبودی پس از عمل را داشته باشید. ممکن است لازم باشد چند روز به سر کار خود نروید و تا چند هفته فعالیتهای روزمره خود از جمله ورزش را انجام ندهید.

جراح ممکن است داروی مسکن برای کمک به کنترل درد و آنتی بیوتیک برای کاهش خطر عفونت برایتان تجویز کند. همچنین ممکن است برای کاهش تورم تا چند هفته لازم باشد لباس فشاری طبی بپوشید. در این زمان انتظار مقداری بهم ریختگی کانتور را باید داشته باشید چون چربی های باقیمانده در حال جایگیری در موقعیت جدید خود هستند.

چه انتظاری باید از جراحی زیبایی لیپوساکشن داشته باشیم؟

جراح پیش از جراحی زیبایی لیپوساکشن دایره ها و خطوطی بر روی ناحیه تحت درمان علامت گذاری میکند. تصاویری نیز ممکن است پیش و پس از عمل از بیمار گرفته شود تا بعدا بتوان نتایج عمل را مقایسه کرد.

نحوه عمل لیپوساکشن بستگی به تکنیک مورد استفاده پزشک دارد:

  • لیپوساکشن تومیسنت (Tumescent liposuction): این تکنیک رایجترین نوع لیپوساکشن است. جراح محلول استریلی متشکل از آب و نمک که به برداشتن چربی کمک میکند، ماده بی حسی (لیدوکائین) برای آرام شدن درد و دارویی برای انقباض رگهای خونی (اپی نفرین) در ناحیه تحت درمان تزریق میکند. این ترکیب محلول باعث میشود ناحیه ای که قرار است تحت درمان قرار بگیرد، متورم و سفت شود. سپس جراح برشهای کوچکی در پوست ایجاد میکند و لوله باریکی به نام کانولا را در زیر پوست وارد میکند. کانولا به وکیومی متصل است که چربی و مایعات را از بدن ساکشن میکند. کاهش مایعات بدن ممکن است از طریق تزریق درون رگی جبران شود.
  • لیپوساکشن به کمک اولتراسوند (UAL): این نوع لیپوساکشن گاهی اوقات همراه با لیپوساکشن تومیسنت استفاده میشوند. در عمل لیپوساکشن به کمک اولتراسوند جراح یک میله فلزی که انرژی اولتراسونیک منتشر میکند، در زیر پوست وارد میکند. این کار باعث گسستن سلولهای چربی شده و چربی را به حالت مایع در می آورد تا آسانتر خارج شود.
  • لیپوساکشن با قدرت کمکی: در این نوع لیپوساکشن از یک کانولا استفاده میشود که با سرعت حرکت ارتعاشی به عقب و جلو دارد. این ارتعاش به جراح امکان میدهد چربیهای سخت را آسانتر بیرون بکشد. لیپوساکشن با قدرت کمکی گاهی تورم و درد کمی ایجاد میکند و به جراح امکان میدهد چربی را با دقت بیشتری بردارد به خصوص در ناحیه کوچکتر مانند بازوها، زانوها یا قوزکها.

خطرات بالقوه جراحی زیبایی  لیپوساکشن

جراحی زیبایی لیپوساکشن مانند هر جراحی بزرگ دیگری خطراتی مانند خونریزی و عفونت و واکنش به ماده بی هوشی میتواند در پی داشته باشد. عوارض بالقوه مختص لیپوساکشن عبارتند از:

  • مناسب نبودن و بهم ریختگی کانتورها: به دلیل یکنواخت نبودن برداشت چربی، عدم کشسانی پوست و التیام ضعیف پوست ممکن است موج دار، ناهموار و یا چروکیده شود. این تغییرات ممکن است ماندگار باشند. آسیب ناشی از لوله باریک (کانولا) در زیر پوست که در حین لیپوساکشن مورد استفاده قرار میگیرد، ممکن است موجب ظاهر ناصاف پوست شود که تا آخر عمر باقی می ماند.
  • تجمع مایعات: تجمع مایعات (سروما) به صورت موقتی در زیر پوست ممکن است اتفاق بیفتد. ممکن است لازم شود این مایعات با سرنگ تخلیه شوند.
  • بی حسی: در ناحیه درمان ممکن است دچار بی حسی موقتی و یا دائمی شوید. تحریک موقتی عصبها نیز امکان دارد اتفاق بیفتد.
  • عفونت پوست: عفونتهای پوستی پس از لیپوساکشن نادر است. عفونت شدید پوستی ممکن است جان بیمار را به خطر بیندازد.
  • سوراخ شدن اعضای داخلی: در موارد نادر کانولا ممکن است بیش از حد به عمق فرستاده شده و موجب سوراخ شدن اندامهای داخلی شود. این وضعیت ممکن است به جراحی اورژانسی برای اصلاح نیاز داشته باشد.
  • امبولی چربی: تکه های چربی شل شده ممکن است جدا شده و در رگهای خونی گیر کنند و در مسیر حرکت به ریه ها یا مغز مشکل ساز شوند. امبولی چربی یک وضعیت اورژانسی است.
  • مشکلات قلبی و کلیوی: تغییراتی که در سطح مایعات بدن ایجاد میشود ممکن است موجب مشکلات قلبی و کلیوی خطرناک شود. درجراحی زیبایی لیپوساکشن مایعاتی تزریق شده و ساکشن میشوند که این امر موجب تغییر سطح مایعات بدن میشود.

در صورتی که ناحیه بزرگی از بدن تحت عمل قرار بگیرد یا چند عمل به صورت همزمان صورت بگیرد خطر عوارض عمل افزایش می یابد.