شایعات رایج درباره تاثیر آفتاب بر پوست

شایعات رایج درباره تاثیر آفتاب بر پوست


شایعات رایج درباره تاثیر آفتاب بر پوست


  • در روز ابری دچار آفتاب سوختگی نمیشوید

80 درصد از پرتوهای فرابنفش خورشید که باعث آسیب پوست میشوند، از ابرها عبور کرده و به زمین میرسند. بنابراین احتمال آفتاب سوختگی در یک روز ابری چندان تفاوتی با روزهای آفتابی ندارد. همچنین از آنجایی که پرتوهای فرابنفش از سطح آب، ماسه، برف و بتون بازتاب میشوند، حتی در سایه یا روزهای زمستانی یا هنگام اسکی بر روی برف نیز پوستتان از آفتاب آسیب می بیند. (منبع: آکادمی پوست شناسی امریکا)

  • پوست برنزه پوستی سالم است

برنزه بودن پوست درست همانند آفتاب سوختگی یکی از علائم آسیب دیدگی پوست است. (منبع: آکادمی پوست شناسی امریکا)

  • برنزه کردن اگر زیر آفتاب نباشد، سالمتر از برنزه کردن زیر آفتاب است.

تختهای برنزه کننده نیز پرتوهای فرابنفش منتشر میکنند. این نوع مواجهه با پرتوهای فرابنفش ممکن است فورا آسیب دیدگی پوست را نشان ندهد اما به مرور زمان میتواند کلاژن و الاستین پوست را تجزیه کرده و ایجاد چین و چروک و زبر شدن پوست را تسریع نماید. همچنین احتمال سرطان پوست را افزایش میدهد.   (منبع: آکادمی پوست شناسی امریکا)

  • پوشیدن لباس در زیر آفتاب از پوست محافظت میکند

اگر چه لباس میتواند تا حدی از پوست محافظت نماید اما SPF یک تی شرت سفید استاندارد تنها حدود 7 است. و در صورتی که مرطوب باشد SPF آن تا 3 کاهش می یابد. هر قدر لباس تیره تر و ضخیم تر باشد محافظت بیشتری از پوست خواهد داشت. (منبع: آکادمی پوست شناسی امریکا)

  • اگر پوست تیره باشد لازم نیست ضد آفتاب بزنیم.

اگر چه پوستهای تیره در مقابل آفتاب کمتر از پوستهای روشن آسیب پذیر هستند اما باز هم آفتاب به آن صدمه میزند.  (منبع: آکادمی پوست شناسی امریکا)

  • باید حمام آفتاب بگیریم تا ویتامین D کافی در بدن داشته باشیم

آکادمی پوست شناسی امریکا توصیه نمیکند برای دریافت ویتامین D عامدانه در معرض آفتاب قرار بگیرید. (منبع: آکادمی پوست شناسی امریکا)

  • ضد آفتاب با فاکتور حفاظتی بالای 30 از پوست محفاظت بیشتری نمیکند

ضد آفتاب ها بر اساس قدرت محافظت در مقابل نور خورشید یا همان اس پی اف دسته بندی میشوند. عدد SPF روی محصول ضد آفتاب دامنه ای از 2 تا بیش از 50 دارد. این عدد در واقع بیانگر توانایی محصول ضد آفتاب در محافظت از پوست در مقابل پرتوهای فرابنفش B خورشید است. اما برخی از ضد آفتابها حاوی ترکیباتی مانند دی اکسید تیتانیوم، اکسید روی و آووبنزون نیز هستند که به محافظت در مقابل پرتوهای فرابنفش A کمک میکنند. عدد فاکتور محافظتی ضد آفتاب به این صورت به دست می آید: مدت زمانی که طی آن پوستی که ضد آفتاب دارد دچار آفتاب سوختگی میشود با مدت زمانی که طی آن پوستی که ضد آفتاب ندارد دچار آفتاب سوختگی میشود، مقایسه میشود.

بسیاری از افراد به اشتباه تصور میکنند که ضد آفتابی که SPF 45 دارد سه برابر ضد آفتاب با SPF 15 از پوست محافظت میکند در حالی که اینطور نیست. ضد آفتابی که SPF 15 دارد در واقع حدود 93 درصد از پرتوهای UVB را فیلتر میکند در حالی که ضد آفتاب با SPF 30 حدود 97 درصد از این پرتوها را فیلتر میکند و در ضد آفتاب با SPF 50 این مقدار به 58 درصد میرسد و در نهایت ضد آفتابی که فاکتور حفاظتی 100 دارد 99 درصد از این پرتوهای فرابنفش را فیلتر مینماید.  بنابراین هر چه عدد SPF بالاتر میرود، تفاوت بین آنها کمتر میشود. لازم به ذکر است هیچ ضد آفتابی به طور کامل از پوست محافظت نمیکند. (منبع: آکادمی پوست شناسی امریکا)

  • اگر از ضد آفتاب با SPF بالا استفاده کنید، کاملا از آفتاب محافظت میشود

کارشناسان پوست توصیه میکنند از ترکیبی از روشهای محافظت در مقابل آفتاب استفاد کنید که شامل قرار گیری در سایه، استفاده از ضد آفتاب با SPF بالای 15 و استفاده از عینک ضد UV ، کلاه و لباس محافظت کننده از پوست می باشد. (منبع: آکادمی پوست شناسی امریکا)