جراحی گوش

جراحی گوش


جراحی گوش اتوپلاستی

جراحی گوش

جراحی گوش که به اتوپلاستی معروف است یک نوع جراحی زیبایی است که در آن شکل و اندازه گوش ها تغییر می کند. اتوپلاستی موجب می شود جلوه ای زیبا در گوش فرد ایجاد شود. داشتن گوش های بیرون زده ظاهر بدی در چهره افراد ایجاد می کند، از این رو بسیاری از افراد برای جراحی زیبایی گوش به جراحان پلاستیک مراجعه می کنند. در این بخش با مراحل جراحی  گوش آشنا می شوید و می توانید نمونه کار های جراحی گوش دکتر بیگدلی را مشاهده کنید.

در صورتی که از وضعیت ظاهری گوشهایتان راضی نیستید برای مثال احساس میکنید بیش از حد بیرون زده است، میتوانید جراحی گوش انجام دهید. جراحی  گوش یا اتوپلاستی (Otoplasty ) عملی است که طی آن شکل، موقعیت یا اندازه گوشها تغییر میکند. و یکی از زیر مجموعه های جراحی پلاستیک می باشد که باید زیر نظر جراحان پلاستیک انجام شود.

اتوپلاستی یا همان جراحی گوش را در هر سنی میتوان انجام داد به شرطی که گوشها به رشد کامل و اندازه نهایی خود رسیده باشند که معمولا این اتفاق پس از 5 سالگی رخ میدهد. در برخی موارد جراحی در 3 سالگی نیز انجام میشود.

در مورد کودکانی که با گوشهای برجسته و یا مشکلات دیگر مربوط به ظاهر گوش متولد میشوند، در صورتی که بلافاصله پس از تولد با اسپلینت (آتل یا گچ مخصوص) اقدام به اصلاح این مشکل شود، درمان میتواند موفقیت آمیز باشد. جراحی گوش می تواند با هدف جراحی بازسازی گوش با هدف ترمیم انجام شود و ظاهر متناسبی در گوش بیمار ایجاد شود.

چرا عمل جراحی زیبایی گوش ( اتوپلاستی) انجام میشود؟

در موارد زیر جراحی زیبایی گوش اتوپلاستی صورت میگیرد:

  • یک یا هر دو گوش خیلی بیرون زده است و از سر فاصله دارد
  • گوشها نسبت به سر بزرگ هستند
  • از جراحی پیشین گوش راضی نیستید

اتوپلاستی معمولا در هر دو گوش انجام میشود تا تقارن چهره حفظ شود. پس از این که رشد گوشها کامل شد، اتوپلاستی (جراحی گوش) را در هر سنی میتوان انجام داد که معمولا این سن 5 سالگی است. لازم به ذکر است اتوپلاستی جایگاه گوش را تغییر نمیدهد و بر توانایی شنوایی نیز تاثیر نمیگذارد.

چرا عمل جراحی زیبایی گوش ( اتوپلاستی) انجام میشود؟

خطرات بالقوه جراحی گوش

(جراحی گوش )اتوپلاستی مانند هر جراحی دیگر ممکن است خطراتی به دنبال داشته باشد که عبارتند از:

  • جای زخم (اسکار). اگر چه جای برش عمل برای همیشه می ماند اما میتوان آن را پشت گوش یا چین طبیعی گوش پنهان کرد.
  • عدم تقارن در گوشها: این اتفاق ممکن است حاصل تغییرات در طی فرایند التیام باشد. علت احتمالی دیگر آن عدم موفقیت جراحی در اصلاح عدم تقارنی است که از پیش وجود داشته است.
  • تغییر در حس پوست: تغییر موقعیت گوش در اتوپلاستی ممکن است تاثیر موقتی بر حس پوست در آن ناحیه داشته باشد اما به ندرت این تغییرات تا آخر عمر باقی می مانند.
  • بروز مشکلاتی در بخیه: بخیه داخلی برای تثبیت کردن شکل جدید گوش استفاده میشود اما ممکن است این بخیه ها به سطح پوست کشیده شوند که در این شرایط باید بخیه کشیده شود. این وضعیت ممکن است التهاب ایجاد نماید که در این صورت جراحی دیگری باید انجام شود.
  • اصلاح بیش از حد: ممکن است در اتوپلاستی کانتورهای غیر طبیعی ایجاد شود که باعث شود گوش بیش از حد به سر نزدیک شود.

خطرات بالقوه جراحی گوش

اتوپلاستی همانند هر عمل جراحی مهم دیگری با خطر خونریزی، عفونت و واکنش به ماده بی هوشی مواجه است. همچنین امکان واکنش به چسب جراحی یا مواد دیگری که در حین عمل یا پس از آن استفاده میشوند، وجود دارد.

اقدامات پیش از عمل جراحی گوش

اقداماتی که پزشک پیش از عمل جراحی گوش انجام میدهد عبارتند از:

  • دریافت سابقه پزشکی شما: آماده باشید به سوالات پزشک درباره سوابق پزشکی حال و آینده خود به خصوص هر گونه عفونت گوش پاسخ بدهید. درباره داروهایی که در حال حاضر مصرف میکنید یا اخیرا مصرف کرده اید به پزشک اطلاع دهید.
  • معاینه فیزیکی: جراح برای برنامه ریزی جهت جراحی گوش، گوشهایتان را معاینه میکند و فاکتورهایی مانند موقعیت گوش، اندازه، شکل و تقارن آن را ارزیابی مینماید. همچنین ممکن است تصاویری از گوش شما گرفته شود تا در پرونده تان ثبت شود و برای ارزیابیهای بعدی مورد استفاده قرار بگیرد.
  • صحبت درباره انتظارت شما: پزشک میخواهد بداند شما دقیقا چه انتظارات و خواسته ای دارید تا برنامه درمانی مناسب برای شما را طراحی کند.

اقدامات پیش از عمل جراحی گوش

 

اقداماتی که شما باید برای جراحی گوش انجام دهید

  • سیگار را ترک کنید: سیگار جریان خون را در پوست کاهش داده و موجب کند شدن فرایند بهبودی میشود. اگر سیگاری هستید پزشک به شما توصیه میکند پیش از جراحی و در حین بهبودی سیگار نکشید.
  • از مصرف برخی داروها اجتناب کنید: احتمالا لازم است از مصرف آسپیرین، داروهای ضد التهاب و مکملهای گیاهی اجتناب کنید چون این داروها موجب افزایش خونریزی میشوند پس از جراحی گوش می شوند.

برای روز جراحی برنامه ریزی کنید: از کسی بخواهید شما را پس از جراحی به منزل برساند و شب اول پس از جراحی گوش در کنارتان بماند.

در حین جراحی اتوپلاستی گوش

در حین جراحی اتوپلاستی گوش همواره باید نکاتی را رعایت کنید. گاهی اوقات جراحی اتوپلاستی  گوش با آرام بخش و بی حسی موضعی انجام میشود که طی آن تنها بخشی از بدن بی حس میشود و در برخی موارد بی هوشی عمومی استفاده میشود.

تکنیک اتوپلاستی بر اساس نوع اصلاحی که قرار است صورت بگیرد، بسیار متفاوت است. تکنیکی که جراح انتخاب میکند تعیین کننده محل برش و اسکار حاصل از آن است.

پزشک ممکن است جهت جراحی گوش اتوپلاستی  برش را در پشت گوشها انتخاب کند و یا چینهای داخلی گوش را برای محل برش انتخاب کند.

پزشک پس از ایجاد برش، پوست و غضروف اضافی را برمیدارد و سپس غضروف را در موقعیت مناسب قرار میدهد و آن را با بخیه های داخلی محکم میکند. برای بستن زخم نیز از بخیه استفاده میشود. معمولا این عمل دو ساعت طول میکشد.

در حین جراحی اتوپلاستی

پس از عمل اتوپلاستی گوش

پس از عمل اتوپلاستی گوش ،  گوشها با بانداژ پوشیده میشوند تا بهتر محافظت شوند. احتمالا مقداری خارش و احساس درد و ناراحتی در گوش خواهید داشت. در صورتی که داروی مسکن ضد درد مصرف میکنید اما ناراحتی و دردتان افزایش یافته است، فورا با پزشک صحبت کنید.

پس از عمل اتوپلاستی گوش

  • پس از عمل اتوپلاستی گوش برای این که به گوشهایتان فشار وارد نشود، از خوابیدن به یک پهلو خودداری کنید. محل عمل را نخارانید و نمالید.
  • لباسهایی بپوشید که در جلو دکمه یا زیپ داشته و یا یقه باز داشته باشند تا به هنگام پوشیدن آنها فشاری بر گوشتان وارد نشود.
  • چند روز پس از اتوپلاستی گوش  پزشک بانداژ را برمیدارد. احتمالا تا مدتی گوشهایتان متورم و قرمز هستند.
  • باید به مدت دو تا شش هفته شب هنگام از سربند گشادی استفاده کنید که گوشهایتان را بپوشاند. این امر باعث میشود هنگامی که در خواب میغلتید گوشها کشیده نشوند.
  • از جراح بپرسید چه زمانی باید برای کشیدن بخیه پس از جراحی گوش مراجعه کنید. برخی بخیه ها جذب میشوند و نیازی به کشیدن ندارند.
  • از دکتر بپرسید از چه زمانی میتوانید کارهای روزمره مانند حمام کردن و فعالیتهای بدنی را انجام دهید.

هزینه جراحی گوش

افرادی که می خواهند جراحی گوش انجام دهند معمولا با در نظر گفتن هزینه جراحی گوش به مطب های زیبایی راجعه می کنند. توصیه می شود که قبل از در نظر گرفتن هزینه جراحی گوش به مطب زیبایی مراجعه کنید تا بتوانید با مشاوره با جراح با این نوع جراحی آشنا شوید و براورد و درمورد هزینه جراحی نیز از جراح خود سوال کنید.

اگر می خواهید جراحی گوش موفقی داشته باشید سعی کنید برای این جراحی نزد جراحان پلاستیک مراجعه کنید.

نتیجه عمل جراحی زیبایی گوش

پس از این که پزشک بانداژ را برداشت بلافاصله متوجه تغییراتی در ظاهر گوشهایتان میشوید و نتیجه عمل جراحی زیبایی گوش به راحتی نمایان می شود . این تغییرات تا آخر عمر باقی می ماند. در صورتی که از نتایج راضی نیستید احتمال جراحی مجدد را با پزشک بررسی کنید.

نتیجه عمل جراحی زیبایی گوش