افتادگی پلک چیست – درمان آن

افتادگی پلک چیست – درمان آن


افتادگی پلک چیست – درمان آن


تضعیف و شل شدن بیش از حد پلک بالای چشم از علائم افتادگی پلک می باشد. لبه پلک بالایی ممکن است پایین‌تر از حد نرمال قرار گیرد، یا ممکن است پوست ناحیه پلک بالای چشم کمی شل شود . افتادگی پلک در اغلب موارد ترکیبی از این دو حالت است. و بسیاری از افراد خصوصا با افزایش سن دیده می شود ولی خوشبختانه با افزایش دانش روز بشری امروزه  افتادگی پلک به راحتی با جراحی زیبایی پلک درمان می شود.در جراحی زیر که توسط دکتر بیگدلی انجام شده است. علائم افتادگی پلک برطرف شده است و ظاهری زیبا در پلک فرد ایجاد شده است. برای مشاهده سایر نمونه کار ها به گالری جراحی زیبایی پلک مراجعه کنید.

درمان علائم افتادگی پلک

درمان علائم افتادگی پلک با جراحی زیبایی پلک

اگر این بیماری تشخیص داده بشود برای درمان علائم افتادگی پلک باید حتما اقدام کنید. در بیشتر موارد افتادگی پلک به دلیل کهولت سن است و هیچ بیماری وجود ندارد.

عمل جراحی زیبایی پلک (بلفاروپلاستی) برای درمان تضعیف و یا افتادگی پلک بالا انجام می‌شود. جراحی معمولا بهترین درمان برای افتادگی پلک است. جراح شما ماهیچه‌ای که وظیفه‌ی بالا بردن پلک را دارد، فشرده نموده و با این کار نه تنها عمل بالا رفتن پلک تسهیل می‌شود، بلکه ظاهر پلک و دید چشم نیز بهبود می‌یابد. در موقعیت‌های جدی‌تر که عضله‌ی فوق تضعیف شده است، جراح پلک را به خط ابرو وصل می‌کند و درمان علائم افتادگی پلک به سرعت مشهود می شود. نتیجه این کار این است که ماهیچه‌های پیشانی به جای ماهیچه‌ی پلک، وظیفه بالا بردن آن را به عهده می‌گیرند.

پس از جراحی زیبایی پلک، علیرغم اینکه پلک‌ها بالاتر از قبل قرار گرفته‌اند، ممکن است اندکی نامتقارن به نظر برسند. در موارد بسیار نادر امکان از دست دادن قدرت حرکت پلک‌ها نیز وجود دارد. انتخاب پزشک جراح برای انجام عمل درمان علائم افتادگی پلک اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که اگر جراحی بخوبی انجام نگردد، ممکن است ظاهر چشم‌ها نامناسب شده یا حتی به دلیل بسته نشدن کامل پلک‌ها، به خشکی چشم دچار شوید. قبل از جراحی حتما در مورد تعداد عمل‌هایی که جراح شما انجام داده است سوال کنید. همچنین از وی بخواهید عکس‌هایی از قبل و بعد از عمل بیماران پیشین خود به شما نشان دهد. حتی اگر بتوانید اجازه‌ی برقراری ارتباط با یکی از این بیماران را بگیرید، بسیار بهتر خواهد بود.

تصاویر زیر نمونه ای از جراحی پلک است که توسط دکتر بیگدلی است پس از جراحی با توجه به سن بیمار وضعیت پلک افتاده بهبود یافته است.

جراحی افتادگی پلک

دلایل افتادگی پلک

افتادگی پلک اغلب به علت موارد زیر اتفاق می‌افتد:

  • ضعف ماهیچه‌ای که پلک را بالا می‌برد
  • آسیب به اعصاب کنترل کننده عضله چشم
  • شل شدن پوست پلک بالایی

افتادگی پلک می تواند در شرایط زیر نیز مشاهده گردد:

  • ناشی از روند طبیعی پیری
  • یک عارضه قبل از تولد
  • نتیجه یک آسیب یا بیماری

هنگامی‌که افتادگی فقط در یک طرف است، تشخیص به آسانی و با مقایسه دو پلک انجام می‌شود، اگراین علائم افتادگی پلک مربوط به هر دو چشم باشد یا جزیی باشد تشخیص ‌آن کمی دشوار است.

***

افتادگی پلک(petosis)

با افزایش سن تغییراتی در چهره افراد نمایان شده که باعث آزرده خاطری میشود، در زمان صحبت با اشخاص گوناگون چشم ها کانون توجه خواهند بود و هیچکس نمی خواهد به خاطر افتادگی پلک ها این مرکز توجه را از دست بدهد.
به افتادگی پلک فوقانی پتوز گفته میشود. این افتادگی میتواند باعث محدودیت یا حتی از بین رفتن توانایی استفاده از بینایی شود. پتوز می‌تواند یک یا هر دو چشم را درگیر کند وعوامل بروز آن ممکن است وراثتی ،مادرزادی و یا افزایش سن و…. باشد.اولین نشانه های پیری در اطراف چشم ایجاد می‌شود. کلاژن سازی عضلات و بافت‌های اطراف چشم به مرورزمان بسیار ضعیف می‌شود، در نتیجه اطراف چشم ورم کرده و سیاه می‌شود.

عوامل افتادگي پلک

مادرزادی

مشكلات پلكي مادرزادي چند نوع است، اما به طور كلي به دو گروه مي‌شود.

  1. قسمتي از پلک تشكيل نمي‌شود؛ در اینصورت توسط عمل جراحي به راحتی قابل درمان است.
  2. پلک به طور كامل تشكيل نمي‌شود؛ در اينصورت خود چشم هم دچارضايعه‌ است ولي با اين شرایط نیز قابل ترميم است.

مشكلات ناشي از افتادگي پلك در كودكان موجب تنبلی چشم( انسداد مسير بينايي وایجاد تاری دید) میشود البته افتادگي پلک ممكن است انحراف چشم را مخفي كند ولی باز هم مي‌تواند منجر به تنبلي چشم شود.عوارض در کودکان شامل اختلال حرکات چشمی، بیماری‌های عضلانی، تومورهای پلک یا سایر تومورها، اختلالات عصبی، عیوب انکساری است.

افزایش سن

بیشتر‌ين علت افتادگي پلک در بزرگسالان، كشيدگي ماهيچه بالابرنده پلک است. افتادگي پلک بر اثر افزايش سن و كهولت بسيار شايع است؛ در اينصورت با افزايش سن، پلك با لا دچار فشردگي پوست و چين و چروك مي‌شود و همين پوست اضافه مي‌تواند باعث بروز محدودیت یا انسداد ديد می شود.بروز این مشکلات زندگی روزمره افراد بزرگسال را مختل میکند.

حوادث وبیماری

بر اثر تصادف های شدید، عصب‌هاي پلک( مسئول حركت پلک )فلج شده و موجب افتادگي پلک مي‌شود. در این شرایط به موجب اورژانسي بودن موقعیت مجروحان سانحه ممکن است ترميم پارگي پلک و عضلات صورت هنگام جراحی بدرستي انجام نشود و دچارافتادگي پلک شوند. همچنین تومورها، اختلالات عصبی، بیماری‌های سیستمیک، و برخی داروهای خاص نیز می‌توانند باعث به وجود آمدن پتوزشوند.

سوختگي‌ها

گاهی اوقات با ایجاد سوختگی چشم‌ها سالم بوده ولي به پلک‌‌ها آسيب رسیده در این موارداگر فرد به موقع براي ترميم پلک اقدام نكند، مشكلات متعددی براي چشم‌ها ايجاد مي‌شود؛ براي مثال پلک آسيب ‌ديده بسته نمیشود؛ بنابراين فرد نياز به پيگيري جدي دارد.

سایر عوامل افتادگی

اختلالات هورمونی، بدخوابی یا بی خوابی، سیگار و الکل پلک‌ها را افتاده می‌کند.

انواع پتوز

  • نوروژنیک: اعصاب متصل به عضلات تحت تأثیر قرار بگیرند.
  • میوژنیک(به ویژه اطفال): افتادگی پلک در اثر مشکلی در عضله که پلک را بالا می‌برد،ایجاد شود.
  • آپونوروتیک(به ویژه سالمندان): تاندون مسئول بالا بردن پلک کشیده شده و ضعیف شده باشد.
  • مکانیکال:سنگینی پلک برای عضلات خیلی زیادتر از آن است که بتوانند بلندش کنند.

علائم پتوز

مهمترین علامت پتوزظاهرافتاده پلک است. علائم دیگرعبارتند از مشکل در باز کردن چشم یا نیاز به عقب بردن سر برای بهتر دیدن. خستگی چشم، انحراف چشم، یا دوبینی نیز می‌توانند به همراه پتوزاتفاق بیافتند.

راه‌هاي پيشگيري و كاهش افتادگي پلک

بهتر است از سن 26سالگي اقدام به پیشگیری كرد، و افرادی که در سنین بالاتری هستند نیزنگران نباشند و از حالا نكته‌هاي زير را رعایت کنند.

  1. در معرض پرتوی مستقيم آفتاب قرار نگيريد، ولي اگر مجبور شديد حتما از كرم‌هاي ضدآفتاب استفاده كنيد.
  2. از نورهاي مصنوعي، بخصوص در شب کمتر استفاده کنید؛ زياد بيدار نمانيد، تا ديروقت مطالعه نكنيد واز نوراني كردن محیط بپرهيزيد.هرچه شخص بعد از غروب زودتر بخوابد، ديرتر به افتادگي پلک دچار میشود.
  3. دوری از تغذيه نامناسب ؛خوردن غذاهاي سنگين در آخر شب، غذاهاي پرچرب، پرنمك و ترش كه باعث التهاب دور چشم مي‌شود.

راه‌هاي درمان پتوز

درمان‌های طبیعی

  • یک چشم را با پد چشمی میبندیم؛ اینگونه چشم دیگرمجبور میشود کاربیشتری انجام دهد ؛عضلات چشم قوی شده و موجب افزایش تمرکز و حرکت عضله پلک میشود،درنهایت پلک قدرت نگه داشتن پوست اضافی را سرجایش دارد و دید چشم مسدود نخواهد شد.
  • چشم ها را ورزش دهید؛یعنی به چشم به مدت چند دقیقه در ساعت نیرو وارد کنید.تلاش کنید چشمتان را یک دور کامل بچرخانید.

ماسک خانگی

یک راه حل ساده برای از بین بردن پتوز وجود دارد فقط به یک سفیده تخم مرغ و یک گوش پاک کن احتیاج داریم..
اول پلک را کاملا تمیز کنید و بشویید. سفیده تخم مرغ جدا کنید و گوش پاک کن را به سفیده آغشته کنید و به آرامی روی پلک بزنید چشمها را ببندید تا سفیده تخم مرغ روی پلک خشک شود.

جراحی

جراحي افتادگي پلک بيشتر براي مقاصد زيبايي انجام مي‌شود و بسياري از افراد از آن راضي هستند ولي هنوز يك جنبه منفي وجود دارد؛ ممكن است پس از گذشت پنج تا هفت سال پلك دوباره به حالت اول برگردد،البته اگر نكته‌های پیشگیری را رعايت نكنيد.عمل جراحي افتادگي پلک سن خاصي ندارد و در هر زمان كه مشخص شد، فرد بايد عمل جراحي انجام دهد.مي‌توانند جراحي را با بي‌حسي موضعي انجام دهند، اما گاهي بيهوشي عمومي نيز صورت مي‌گيرد و با اين عمل اتصال عضله بالا برنده پلك با محل اتصال‌شان روي پلك دوباره برقرار مي‌شود.چشم‌ها بعد از هفت تا ده روز بعد از عمل جراحي نياز به مراقبت دارند، ولي اگر عمل جراحي به دست فرد متخصص صورت بگيرد هيچ عارضه‌اي به همراه ندارد.

هایفو

استفاده از هایفو برای سفت کردن پوست:هایفو یک فناوری فراصوت است که بر روی پیشانی‌تان اعمال می‌شود تا کلاژن بیشتری در ناحیه پلک‌تان تولید کند.مسئله دیگر در رابطه با هایفو این است که ناحیه تحت درمان نباید بی‌حس شود. نمی‌توانید روی ناحیه تحت درمان از داروهای بی‌حسی استفاده کنید چراکه این داروها باعث تورم پوست به اندازه‌ای حدود یک میلی‌متر می‌شوند، و مانع از نفوذ ۴ میلی‌متری فراصوت در پوست، که برای گرفتن نتیجه لازم است.